Zajęcia praktyczne w szkółce róż ROSARIUM w Radlińcu
Produkcja roślin ozdobnych to dział ogrodnictwa bardzo istotny dla architektów krajobrazu. To przecież w szkółkach produkowany jest materiał roślinny, bez którego nie może powstać piękny ogród.
Dlatego 7 października 2019 roku grupa uczniów technikum architektury krajobrazu z klasy II wraz z opiekunem Magdaleną Radowską najpierw odbywała zajęcia praktyczne w szkółce róż ROSARIUM w Radlińcu prowadzoną przez wybitnych znawców tego tematu. Na początku właścicielka firmy pani Janina Chodun opowiedziała o historii szkółki i produkowanym tu asortymencie róż. Młodzież dowiedziała się też o obecnych trendach w rozmnażaniu tych roślin i o najmodniejszych grupach odmian. Następnie uczniowie zapoznali się z różnymi obiektami położonymi na terenie szkółki: chłodnią, gdzie przechowuje się sadzonki róż gotowe do sprzedaży; tunelem foliowym, w których ukorzenia się sadzonki, a także plantacjami polowymi. Młodzież dowiedziała się w jaki sposób rośliny są nawadniane, chronione przed chorobami i szkodnikami i przygotowywane do sprzedaży. Podczas oglądania uprawy polowej odbywający zajęcia praktyczne przekonali się, jak liczna grupa odmian jest produkowana w szkółce i jak ogromna jest ich różnorodność (zwłaszcza że wiele róż jeszcze kwitło).
Drugim miejscem odbywania zajęć była szkółka roślin ozdobnych
w Chwalęcinie prowadzona przez państwa Dorotę i Walentego Zdunków i ich synów –
absolwentów technikum architektury krajobrazu w Tarcach. Szkółka jest tak
rozległa, że trzeba było poruszać się po
niej busem. Bardzo dużym zainteresowaniem przyszłych architektów cieszyło się
wykopywanie przy użyciu specjalistycznego sprzętu roślin iglastych z gruntu
i ich przygotowywanie do sprzedaży. Następnie pani Dorota pokazała asortyment
produkowanych roślin i omówiła sposoby ich rozmnażania, produkcji oraz pielęgnacji. Uczniowie mogli też zapoznać się z
nowoczesnym sprzętem szkółkarskim niezbędnym przy produkcji roślin, m. in.
doniczkarką i maszyną do wykopywania drzew z bryłą korzeniową.
– Organizacja bardzo pożytecznych zajęć u pracodawców jest odpowiedzią na zalecenia Ministerstwa Edukacji Narodowej. A najważniejsze, że młodzież jest nimi bardzo zainteresowana – mówi nauczycielka Magdalena Radowska.